PEUGEOT 308
Osmička na konci této francouzské třístovky značí, že jde o novou kapitolu ve více než stoleté historii. Druhá polovina 20. století vytvořila Peugeotům pověst francouzských Mercedesů, ale bylo zde také mnoho populárních aut pro široké vrstvy. Stačí zavzpomínat na tvary, které se vybavují za úspěšnými modely 305 nebo 306. Jaký je ale francouzský automobil pro každého dnes?
Impresionista
První dojem dělá mnoho a u Peugeotu to vědí. Prvoplánové tvary dvěstěšestky byly tak úspěšné, že přesvědčily vedení firmy, k rozhodnutí, že se od nich mají rodit nové evoluční a velikostní verze. Příslušnost ke značce je dnes v případě vozů se lvem ve znaku nezpochybnitelná u všech masově vyráběných řad.
Široce rozevřená tlama, povysunutý nos, dlouhý převis a ukrutně dlouhé sdružené světlomety budou ještě několik let patřit ke genetické výbavě, ale už teď máme trochu obavy, aby design třistaosmičky nezestárl příliš brzy. S tím by šla ruku v ruce také ztráta hodnoty, která ani dnes není – ke škodě majitelů těchto vozů - silnou zbraní Peugeotu.
Manýrista
Vizuální dojem z interiéru třistaosmičky pozorovatele naláká do kategorií hraničících s luxusní částí nižší střední třídy. Mohou za to perfektně navržené detaily vkusně zasazené do klasicky uspořádané přístrojové desky. Působivých devět chromovaných kroužků na přístrojové desce kolem výdechů ventilace a palubních přístrojů jakoby vypadlo z oka některé luxusní limuzíny. Materiál hlavního dílu je měkčený, zbývající plasty mají vkusnou povrchovou úpravu. Zpět na zem nás vrací okamžik, kdy se začnete dotýkat nebo dokonce vůz používat.
Po třinácti tisících kilometrech vystřídala novinářská třistaosmička už dost dočasných majitelů a je to na ní znát snad více než je zdrávo. Subtilní dveřní madla se rozpadají, přístrojový štít na nerovnostech povrzává a sem tam se ozve nežádoucí zvuk i z míst, kde se navíjí elektricky ovládaná clona rozměrné prosklené střechy.
Velkorysé proporce má jak interiér na předních i zadních místech, tak dveře, které jej pohodlně zpřístupňují. Jestli je některá značka připravena na stárnoucí populaci Evropanů, tak je to celkem jistě právě Peugeot. Nasedání na přední i zadní sedadla nevyžaduje mimořádnou fyzickou obratnost, přístroje v kapličce jsou dobře čitelné a logicky rozmístěné.
Cestující mířící dozadu mají jistotu v dostatku místa nad hlavami. Třetího uprostřed potká vysoký středový tunel, dva krajní cestující budou remcat, pokud si pasažéři vpředu spustí sedadla zcela dolů – chodidla pak totiž pod přední sedadla nelze zasunout. Vpředu i vzadu je velká využitelná vnitřní šířka. S příplatkovou prosklenou střechou získávají ti vpředu jen minimální přidanou hodnotu, vzadu sedícím se naopak otevírá impozantní výhled na nový svět: interiér je bohatě prosvětlen a jízda autem bude hlavně pro děti novým zážitkem.
Zpřevodování otáčkoměru je nastaveno výrazně defenzivně. Hlavní pracovní pásmo přeplňovaného motoru je sice níže než u atmosférické šestnáctistovky, přesto působí celkem obvyklé otáčky 3500 min-1 jako psychologicky příliš vysoké na běžnou jízdu a člověk má při pohledu na budíky tendenci ubrat.
Poněkud neergonomické je umístění ovladačů oken na dveřních loketních opěrkách, neboť pro ovládání vyžaduje nepřirozené vykřčení ruky v zápěstí.
Neorealista
Nová doba, v níž diktují výrobcům podmínky předpisy a evropský jízdní cyklus, který slouží mj. pro měření emisí CO2 a spotřeby paliva, si žádá ústup od konvenční techniky. Tam, kde by dříve skončil v modelové řady dvoulitrový atmosférický čtyřválec, je rázem místo pro přeplňovanou jedna šestku v základní verzi. V normovaném cyklu je spotřeba nízká, ale co v praxi?
Relativně malému objemu motoru odpovídá odběr paliva z nádrže jen při dálniční jízdě na spotřebu. Ta v našem případě končí průměrnou rychlostí mírně přes 100 km/h. V takovém režimu motor pracuje s 2700 ot./min a spaluje 5,1 l/100 km. Spotřeba při cestovní rychlosti 130 km/h je bohužel už bližší dvoulitru, který zastupuje turbodmychadlem dopovaný menší objem. Palubní počítač nám ukázal odběr 8,1 l/100 km a otáčkoměr setrvával přibližně na 3300 ot./min.
Motor s označením THP má ve třistaosmičce roli schopného univerzála, který zastane všelijakou práci i zacházení. Asi do 3000 ot./min – a tak můžete jezdit mimo dálnice prakticky pořád - je extrémně tichý a prostý vibrací. Když je to potřeba, stačí přišlápnou ten správný pedál a aniž byste řadili využívat otáčkovou pružnost moderní techniky. Červené pole sice začíná u šestky, ale v určitém režimu povolí omezovač zajít odhadem až k 6800 ot./min. Sportovní nakopnutí nečekejte, zrychlování je plynulé, ale vytrvalé. Trochu cviku vyžaduje práce s extrémně tichým motorem při nízkých otáčkách, protože se vám možná časem stane, že otáčky spadnou po přeřazení až někam k tisícovce, kde vnější momentová charakteristika teprve začíná strmě růst.
Expresionista
Pocity a prožitky, které zažijete při jízdě, budou zřejmě smíšené. Živý, až impulsivní motor si umí se 1400 kg živé váhy poradit snadno, ale elán mu i jeho řidiči odebírá lehké řazení s dlouhými drahami a velkými vůlemi v kulise i cílové poloze. Doporučujeme ke studiu nejen motory, ale také převodové skříně, které používá BMW. Etalonem může být i levnější Mazda. Mimochodem, 110 kW, 240 Nm a cenovka začínající na 552 tisících, to je kombinace, která by si zasloužila šestistupňovou ručně řazenou převodovku! A ona už je také na cestě, takže pokud o třistaosmičce s tímto motorem (nebo s verzí 1,6 HDi 80 kW) uvažujete vyčkejte pár týdnů.
Odpružení už není tak labilní jako bývalo kdysi. Peugeot 308 se snaží působit sportovně a současně pohodlně. Daří se to vše jen občas. Podvozek je houpavý na dlouhých nerovnostech a vlnách, ale současně nekompromisně tuhý, nekompatibilní s malými nerovnostmi krátké vlnové délky.
Brzdy mají výrazný účinek, ale problematickou kousavou charakteristiku, která může být, stejně jako nepříjemné pískání, vadou tohoto konkrétního kusu. Když se přesuneme k řízení, tomu není příliš co vytýkat, dobře plní zadání u rychlého, i když ne vyloženě sportovního modelu.
V čem je tedy třistaosmička po jízdní stránce lepší než konkurence? Zkušenost s benzinovou verzí říká, že je to velmi dobré odhlučnění motoru a podvozku, izolace podlahy a kabiny. Na dálnici jde více hluku od předjížděných aut a kamionů než od kol, akustický komfort je na úrovni vozů o třídu větších.
Závěr
Peugeot 308 s přeplňovanou jedna šestkou THP je dobrým následníkem velkých atmosférických dvoulitrů. Jízda nevyžaduje tolik soustředění díky velké zásobě točivého momentu ve středních otáčkách, a pokud se nebudete prohánět stále jen po dálnici s ponořeným pedálem plynu, budete jezdit za míň než s původním dvoulitrem ve 307.
Sportovní role je u Peugeotu vyhrazena modelům s písmeny RC. Nic takového zatím ale v nabídce třistaosmičky není, a proto byste ani nic sportovního od této stopadesátikolové motorizace čekat neměli. Automobil samotný totiž nabral v duchu současných trendů na rozměrech a hmotnosti, což ve výsledku dovoluje jen svižnou jízdu s komfortním nádechem, bez ohledu na to, zda jedete právě sami nebo s rodinou. Na půl cesty do říše RC je silnější verze stejného agregátu se 128 kW ve verzi GT, ale o té si povíme až někdy jindy…
První cena vozu |
394.900,-Kč (308 3D 1,4 VTi (70 kW), Confort) |
První cena vozu s testovanou motorizací |
537.900,-Kč (308 3D 1,6 THP (110 kW), Premium) |
Základní cena testovaného vozu |
552.900,-Kč (308 5D 1,6 THP (110 kW), Premium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků |
608.900,-Kč (308 5D 1,6 THP (110 kW), Premium) |
Ceníková cena základního provedení 308 Confort Pack s motorem 1,4 VTi o výkonu 70 kW byla ještě nedávno velmi sebevědomých 427 tisíc Kč. Z nabídky sice zmizel akční model Select s cenou 399.900,- Kč, Peugeot ale za 308 nyní i tak žádá méně – základní výbava stojí s nejslabším benzinovým motorem 349.900,- Kč a ta stejná motorizace v provedení Premium, které bylo základem pro Select, 374.900,- Kč.
Standardem jsou čtyři airbagy, manuální klimatizace, rádio s CD/MP3 přehrávačem, přední mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické stahování předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem a palubní počítač. Kromě 1,4 VTi je možné tuto výbavu objednat také se slabším turbodieselem, u kombi 308 SW je nabídka pestřejší. Peugeot pro Confort Pack snížil ceníkovou cenu o 78 tisíc Kč.
Peugeot 308 - ceny benzinových motorů na českém trhu (červenec 2009) |
Motor |
1,4 VTi |
1,6 VTi |
1,6 VTi |
1,6 THP |
1,6 THP |
Převodovka |
5M |
5M |
4A |
6M |
6M |
Zdvihový objem [cm3] |
1398 |
1598 |
1598 |
1598 |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Nejv. výkon [kW/min-1 ] |
70/6000 |
88/6000 |
88/6000 |
110/5800 |
110/5800 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1 ] |
136/4000 |
160/4250 |
160/4250 |
240/1400 |
240/1400 |
Max. rychlost [km/h] |
182 |
195 |
188 |
213 |
213 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
12,7 |
10,8 |
12,0 |
8,8 |
8,8 |
Komb. spotř. [l/100 km] |
6,5 |
6,7 |
7,3 |
7,0 |
7,0 |
Cena Confort Pack [Kč] |
349.900,- |
- |
- |
- |
- |
Cena Premium [Kč] |
374.900,- |
409.900,- |
444.900,- |
454.900,- |
- |
Cena Premium Pack [Kč] |
- |
464.900,- |
- |
509.900,- |
- |
Cena GT [Kč] |
- |
- |
- |
- |
578.900,- |
Střed nabídky tvoří výbava Premium. Toto provedení je možné objednat se všemi motory, včetně volby automatické převodovky pro 1,6 VTi nebo robotizované pro 1,6 HDi. Ke Confort Pack přidává za příplatek 25 tisíc Kč 16palcová litá kola, elektrické stahování zadních oken, kůží potažený volant, přední loketní opěrku, ochranné lišty v barvě karoserie a přední nárazník s chromovanou maskou chladiče. I zde je pokles ceníkových cen 78 tisíc Kč.
Premium Pack má dále okenní airbagy, tempomat, dešťový a světelný senzor, elektricky sklopná zrcátka a dvouzónovou automatickou klimatizaci. Toto provedení je v relativním srovnání nyní dražší – snížení cen pro Premium Pack je o 68 tisíc Kč.
Peugeot 308 - ceny dieselových motorů na českém trhu (červenec 2009) |
Motor |
1,6 HDi |
1,6 HDi FAP |
1,6 HDi FAP |
Převodovka |
5M |
6M |
MA |
Zdvihový objem [cm3] |
1560 |
1560 |
1560 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Nejv. výkon [kW/min-1] |
66/4000 |
80/4000 |
80/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] |
215/1750 |
240-260/1750 |
240-260/1750 |
Max. rychlost [km/h] |
180 |
190 |
185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
12,6 |
11,4 |
12,5 |
Komb. spotř. [l/100 km] |
4,5 |
4,9 |
4,5 |
Cena Confort Pack [Kč] |
399.900,- |
- |
- |
Cena Premium [Kč] |
424.900,- |
468.400,- |
488.900,- |
Cena Premium Pack [Kč] |
- |
523.400,- |
- |
Výbava GT je vyhrazena pro silnější variantu motoru 1,6 THP. Jako jediná má standardně ESP (jinak za příplatek 15 tisíc Kč), dále 18palcová kola, zadní parkovací senzory, indikaci podhuštěných pneumatik a ostřikovače světel. Také 308 GT zlevnil o 68 tisíc Kč, z nabídky ale současně s tím zmizela třídveřová verze.
Z příplatkové výbavy je možné vybírat například kolenní airbag pro řidiče a zadní boční airbagy (+ 5.800,- Kč samostatně, nebo + 15.500,- Kč s okenním airbagy), vyhřívání předních sedadel (+ 4.800,- Kč), Bluetooth hands-free (+ 7.700,- Kč) nebo balíček navigační systém a Bluetooth (+ 20.300,- Kč, společně s měničem CD + 30.900,- Kč).
Peugeot 308 SW - ceny na českém trhu (červenec 2009) |
Motor |
1,4 VTi |
1,6 VTi |
1,6 THP |
1,6 HDi |
1,6 HDi FAP |
2,0 HDi FAP |
Převodovka |
5M |
5M (4A) |
6M |
5M |
6M |
6M |
Zdvihový objem [cm3] |
1398 |
1598 |
1598 |
1560 |
1560 |
1997 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Nejv. výkon [kW/min-1] |
70/6000 |
88/6000 |
110/5800 |
66/4000 |
80/4000 |
100/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] |
136/4000 |
160/4250 |
240/1400 |
215/1750 |
240/1750 |
320/2000 |
Max. rychlost [km/h] |
178 |
188 (181) |
209 |
174 |
185 |
201 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
13,4 |
12,0 (14,0) |
9,6 |
14,0 |
12,5 |
11,1 |
Komb. spotř. [l/100 km] |
6,7 |
6,9 (7,7) |
7,5 |
4,9 |
4,9 |
5,9 |
Cena Confort Pack [Kč] |
374.900,- |
409.900,- |
- |
424.900,- |
468.400,- |
- |
Cena Premium [Kč] |
- |
451.900,- |
496.900,- |
466.900,- |
510.900,- |
- |
Cena Premium (A) [Kč] |
- |
486.900,- |
- |
- |
- |
- |
Cena Premium Pack [Kč] |
- |
- |
551.900,- |
- |
565.400,- |
617.900,- |
|