Peugeot 3008
Když se v roce 2005 představil Peugeot 1007, otevřela se nová linie modelů francouzské automobilky. Modely s dvojicí nul ve svém označení přináší pro Peugeot nové a nebo netradiční karoserie, a tak 1007 před dvěma lety doplnilo SUV 4007 a nyní přichází menší rodinný crossover 3008. Syntéza kategorií SUV a MPV se u Peugeotu prostorově řadí někam mezi 308 a 308 SW. Vnější rozměry 4365 x 1837 x 1639 mm jsou o něco větší než u hatchbacku 308, největší rozdíl je v karoserii vyšší o 14 cm. Rozvor je nepatrně delší (o 5 mm) než u hatchbacku, kombi 308 SW v tomto směru naopak přidává dalších 95 mm a jeho celková délka je o výrazných 135 mm větší než u 3008. Tím je také daný větší zavazadlový prostor u 308 SW, crossover 3008 se ovšem neorientuje na co největší rozměry, velký význam u něj má také praktická využitelnost prostoru.
Peugeot 3008 - srovnání rozměrů s řadou 308 |
Model |
3008 |
308 |
308 SW |
rozdíl |
Délka [mm] |
4365 |
4276 |
4500 |
+ 91 / - 135 |
Šířka [mm] |
1837 |
1815 |
1815 |
+ 22 / + 22 |
Výška [mm] |
1639 |
1498 |
1566 |
+ 141 / + 73 |
Rozvor [mm] |
2613 |
2608 |
2708 |
+ 5 / - 95 |
Objem zav. prostoru [l] |
432-1241 |
348-1201 |
674-2149 |
- |
Najít přímého konkurenta 3008 není úplně jednoduché. Svým zaměřením se mu nejvíce blíží Nissan Qashqai, který je také alternativou ke konvenčním hatchbackům nižší střední třídy. Zatímco u crossoveru od Peugeotu převažuje složka MPV, Nissan více zdůrazňuje prvky SUV. Konkurencí jistě také bude nový Renault Scénic, který zastupuje klasická MPV. Kromě přirozené rivality Peugeotu a Renaultu tomu nasvědčují jeho vnější rozměry, které jsou s výjimkou o 9 cm delšího rozvoru prakticky shodné s 3008.
Peugeot 3008 - srovnání rozměrů s vybranými konkrenty |
Model |
Peugeot 3008 |
Nissan Qashqai |
Renault Scénic |
VW Golf Plus |
Délka [mm] |
4365 |
4315 |
4344 |
4204 |
Šířka [mm] |
1837 |
1780 |
1845 |
1759 |
Výška [mm] |
1639 |
1615 |
1637 |
1621 |
Rozvor [mm] |
2613 |
2630 |
2702 |
2578 |
Objem zav. prostoru [l] |
432 |
410 |
470 |
305 |
To, že je 3008 jiný, je zřejmé na první pohled. Je to sice stále Peugeot, ale zdá se, že designéři dostali svolení opustit zaběhnutý vzorec pro modelování tvarů nových vozů. Nový model se chlubí mohutně působící karoserií, v níž příliš nevynikají u Peugeotu tradičně dlouhé převisy (0,92 m vpředu, 0,84 m vzadu), ale ani dnes již celkem běžná kola o průměru 16, 17 nebo 18 palců. Nejméně obvyklé řešení má záď, kde se potkávají netradičně tvarované koncové světlomety, dvojdílné výklopné víko a offroadově navržený nárazník. Přesto nechybí tvarové řešení lemů blatníků typické pro současné Peugeoty, rozměrná maska chladiče, logo umístěné pod spodní hranou kapoty motoru ani daleko protažené přední světlomety. Koeficient aerodynamického odporu 0,29 je jeden z nejnižších v daném segmentu, je nutné ovšem brát do úvahy relativně velkou čelní plochu 2,56 m2. Výsledný součin Scx tak je 0,760. Nový typ Peugeotu jako kombinace stávajících modelů Počátky modelu 3008 sahají do roku 2004. Při úvahách o nástupci 307, která se samotná prodávala v Evropě v pěti karosářských verzích, bylo rozhodnuto o vytvoření nového typu karoserie. Tento projekt dostal interní kód T84 a jeho cílem bylo navrhnout auto podle moderních standardů. Dosud se Peugeot angažoval pouze ve velkých MPV s modely 806 a 807. V menších kategoriích ponechával prostor sesterskému Citroënu, který patří k lídrům tohoto segmentu v Evropě. Výsledkem rozhodnutí a vývoje u Peugeotu je jednoprostorová karoserie s dopředu protaženým čelním sklem, inspirace tohoto prvku podle Peugeotu pochází od 206 CC. Návrh zbytku karoserie vycházel z modelů 307 SW, 308 SW a 4007. Interiér je i přes vyšší stavbu kombinací MPV s klasickým hatchbackem a, jak už bylo zmíněno, 3008 dostala také několik designových i funkčních prvků ve stylu SUV. Téměř definitivní podoba byla prezentovaná na podzim 2008 na pařížském autosalonu jako koncept Prologu HYbrid4 a sériové provedení se představilo v březnu 2009 v Ženevě. Technický základ novému modelu poskytla „platforma 2“ koncernu PSA, a to ve své kratší verzi, prakticky identická s hatchbackem 308. Většina spojů na karoserii je svářených pomocí laseru, což zvyšuje tuhost svárů a zároveň přináší úsporu 5 kg materiálu. Další snížení hmotnosti bylo dosaženo použitím vysokopevnostní oceli, která tvoří 12,5 % karoserie. Přední kapota a čelní výztuha jsou z hliníku, přední blatníky z kompozitních materiálů. Verze s panoramatickou střechou pak mají, stejně jako u 308 SW, laminované sklo o tloušťce pouze 5 mm. Po technické stránce nepřináší 3008 zatím žádné překvapení. Pohon 4x4 v nabídce nefiguruje, protože klady této varianty podle francouzské automobilky nevyváží s tím spojená negativa – vyšší hmotnost, vyšší spotřebu, složitější pohonné ústrojí a zmenšený vnitřní prostor. Absenci pohonu všech kol bude kompenzovat nadstavba ke stabilizačnímu systému nazvaná Grip Control a od roku 2011 verze HYbrid4 se zadní nápravou poháněnou 27kW elektromotorem a motorem 2,0 HDi o výkonu 120 kW pohánějícím přední nápravu. Zákazníci se tak zatím musí spokojit se čtveřicí konvenčních motorizací. Benzinové agregáty zastupují motory ze společného vývoje s BMW, které jsou známy už z 308, ale také například Citroënu C4 nebo Mini. Základem je atmosférická 1,6 VTi o výkonu 88 kW. Maximum točivého momentu je 160 Nm při 4250 min-1, ale díky variabilnímu časování a zdvihu ventilů je 140 Nm, tedy 88 % vrcholné hodnoty, dostupných už při 2000 min-1. Přeplňovaná verze označovaná 1,6 THP má nejvyšší výkon 110 kW s maximem točivého momentu 240 Nm dostupným už od 1400 min-1. Na podzim se představí varianta vyhovující normě Euro 5, která bude mít výkon zvýšený na 115 kW.
Peugeot 3008 - přehled benzinových motorizací |
Motor |
1,6 VTi EU5 |
1,6 THP EU4 |
1,6 THP EU5 |
Převodovka |
5M |
6M |
6M |
Zdvihový objem [cm3] |
1598 |
1598 |
1598 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Nejv. výkon [kW/ot/min] |
88/6000 |
110/5800 |
120/- |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] |
160/4250 |
240/1400 |
- |
Max. rychlost [km/h] |
185 |
201 |
- |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
11,8 |
8,9 |
- |
Pružné zrychlení 80-120 km/h [s] |
11,8 |
9,7 |
- |
Komb. spotř. [l/100 km] |
7,1 |
7,4 |
- |
Provozní hmotnost [kg] |
1399 |
1459 |
1459 |
Turbodiesely zastupuje 80kW 1,6 HDi s filtrem pevných částic s manuální nebo robotizovanou převodovkou a nový 2,0 HDi o výkonu 110 nebo 120 kW. Dvoulitr splňuje podmínky normy Euro 5 a konstrukčně vychází ze známého 2,0 HDi o výkonu 100 kW, točivý moment proti 100kW předchůdci narostl o 20 Nm na 340 Nm. Výraznými úpravami ovšem prošla hlava motoru, sací i výfukový trakt, časování ventilů a konstrukce vnitřních pohyblivých částí. Nový je také tvar spalovacích komor, které jsou plněny pomocí turbodmychadla s variabilní geometrií a systému common-rail s pracovním tlakem 2000 bar.
Peugeot 3008 - přehled dieselových motorizací |
Motor |
1,6 HDi FAP EU4 |
1,6 HDi FAP EU4 |
2,0 HDi FAP EU5 |
2,0 HDi FAP EU5 |
Převodovka |
6M |
6MA |
6M |
6A |
Zdvihový objem [cm3] |
1560 |
1560 |
1997 |
1997 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Nejv. výkon [kW/ot/min] |
80/4000 |
80/4000 |
110/3750 |
120/3750 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] |
240 (260)/1750 |
240 (260)/1750 |
340/2000 |
340/2000 |
Max. rychlost [km/h] |
180 |
180 |
195 |
- |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
12,2 |
12,2 |
9,7 |
- |
Pružné zrychlení 80-120 km/h [s] |
10,4 |
8,9 |
8,3 |
- |
Komb. spotř. [l/100 km] |
5,1 |
4,9 |
5,6 |
6,7 |
Provozní hmotnost [kg] |
1425 |
1425 |
1529 |
1539 |
Rodinný crossover je uvnitř vybaven variabilním systémem Multiflex, který nabízí tři pozice podlahy zavazadlového prostoru a sklopná opěradla zadních sedadel, která lze přestavovat podle aktuální potřeby. Se sklopenými zadními sedadly i opěradlem sedadla spolujezdce poskytuje Peugeot 3008 od víka zavazadlového prostoru až po palubní desku vpředu zcela rovnou ložnou plochu. Přepravní kapacitu 432 l pod krytem je možné zvětšit na 1241 l VDA) za přední sedadla. Mimořádnou roli nového modelu 3008 naznačuje Peugeot možností instalace systémů, které dosud vozy této značky nenabízely. Jedná se mj. o head-up-displej – zobrazení údajů palubních systémů do zorného pole řidiče, automatickou parkovací brzdu, bi-xenonové světlomety nebo systém varující řidiče před nebezpečně krátkou vzdáleností od pomaleji jedoucího vozidla před ním. Prostorná kabina může být v případě instalace panoramatické střechy prosvětlována skrze okna o celkové ploše 5,34 m2. Vyšší posaz lze demonstrovat svislou vzdáleností očí řidiče od vozovky. V případě 3008 má hodnotu 1046 mm, což je o 101 mm výš než v hatchbacku 308. K přednostem stavby karoserie patří také vnitřní šířka – 1476 mm vpředu a 1480 mm vzadu. Úplnou novinkou je systém omezující náklony karoserie, instalovaný na zadní vlečené nápravě. Pasivní hydraulický člen s pracovním tlakem 20 MPa propojuje pravý a levý tlumič na zadní nápravě a funguje jako třetí tlumič. Při jízdě v zatáčce eliminuje náklon karoserie, ale současně neovlivňuje vlastnosti odpružení ve vertikálním směru (na rozdíl od klasických stabilizátorů). Vyrábět se budou čtyři stupně výbavy – Confort Pack, Premium, Premium Pack a vrcholná Féline – na český trh zamíří však pouze první tři. Ty bude možné kombinovat celkem s devíti barvami karoserie. První vozy už vznikají ve východofrancouzském Sochaux, zpočátku ale budou v nabídce jen motory 1,6 VTi a 1,6 HDi. Motory 2,0 HDi a 1,6 HDi s automatizovanou převodovkou se do prodeje dostanou v létě, první dodávky pohonných jednotek 1,6 THP a 2,0 HDi (120 kW) s automatickou převodovkou jsou naplánovány na podzim.
|